Kredyt indeksowany do franka (CHF) może stać się kredytem złotówkowym. Przełomowy wyrok TSUE.
4 października, 2019

3 października br. Trybunał Sprawiedliwości UniiEuropejskiej wydał korzystny wyrok dla frankowiczów.

Orzeczenie to może się okazać przełomowe dla osób, które zaciągnęły w Polsce kredyty frankowe (dokładniej kredyty w złotych indeksowane do franka), pozwalając im na kontynuowanie stosunku umownego bez zastosowania niekorzystnych, niedozwolonych postanowień.

Chodzi o wyrok w sprawie przeciwko Raiffeisen Bank International AG (C‑260/18) wszczętej w wyniku skierowania do TSUE pytania prejudycjalnego przez Sąd Okręgowy w Warszawie. Wyrok dotyczy kredytu hipotecznego w złotych, ale indeksowanego do franka, a wnioski Trybunału odnoszą się do umów kredytu indeksowanego do waluty obcej i oprocentowanego według stopy procentowej bezpośrednio powiązanej ze stopą międzybankową danej waluty.

Według Trybunału przepisy unijne nie stoją na przeszkodzie temu, aby sąd krajowy uznał umowę kredytu za nieważną, jeśli w świetle prawa krajowego po usunięciu niedozwolonych postanowień nie mogłaby istnieć dalej (nastąpiłaby zmiana charakteru głównego przedmiotu umowy). Ocenę tej okoliczności Trybunał pozostawia sądom krajowym. Unieważnienie umowy powinno być jednak uzależnione od akceptacji konsumenta.

Jeśli więc sąd krajowy uzna, że umowa może wiązać dalej, to nastąpi to już bez abuzywnych postanowień dotyczących przeliczeń walutowych. W efekcie poczynionych przez Trybunał rozważań umowa kredytu po usunięciu niedozwolonej indeksacji obowiązywać będzie jako kredyt czysto złotowy, zachowując oprocentowanie takie samo jak za kredyty we frankach, niższe od złotowego.

UWAGA! Opisany wyrok nie oznacza automatycznego przewalutowania kredytów, jednak ma znaczenie dla postępowań sądowych oraz konsumentów, których umowy zawierają klauzule niedozwolone.

Jeżeli potrzebują Państwo porady w zakresie umowy kredytu w obcej walucie, zapraszamy do kontaktu z Kancelarią.

Tagi:

Tags , ,